Min julberättelse.

 
Snart är det jul,
det ska bli så kul.
 
Familjen kommer hem till oss,
med klappar, sill och tomtebloss.
 
Dricka glögg och äta pepparkaka,
kanske tomten tvångsraka.
 
För att se om han verklig är,
eller bara en tomtemask bär.
 
Vi får hoppas att efter all knäck,
inte byxorna spricker i någons häck.
 
Den vore ju himla fräck,
som runt granen dansade näck.
 
Och Kalle, det ska vi se klockan tre,
spännande vad som i år kommer ske.
 
Eller nej, förresten inte så speciellt,
vi kommer ju inte direkt se något aktuellt.
 
Ferdinand som på sin blomma luktar,
Lufsen som efter sin Lady suktar.
 
Tomten som leker med sin docka,
och husvagnen som Långben håller på att krocka.
 
Hackspetten som Kalle galen gör,
och Prosit som bara nyser i ett kör.
 
Baloo som nästan mosar Mowgli under en sten,
och nissen som borstar tänderna på en ren.
 
Robin Hood som på ormen måste vagga,
och Askungen som på prinsen vill ragga.
 
Pluto som river hela granen ner,
och slutligen syrsan som stjärnor i det blå ser.
 
Spännande? Nej inte riktigt,
men ack så himla viktigt.
 
Att se Kalle varje jul,
är alltid lika barnsligt kul.
 
Så ska man få valuta för allt julstök,
nu är julmaten klar i vårt kök.
 
Lax, potatis, ägg och sill,
den sistnämnda med en nubbe till.
 
Janssons frestelse som bara vuxna äter,
barnen tar bara köttbullar och potäter.
 
Leverpastej, prinskorv och julskinka,
någon ölstinn måste gå och pinka.
 
Vi önskar varandra God Jul och skålar,
när barnen vid fönstret står och vrålar.
 
Tomten kommer, kom hit och titta!
Nu är det slut på att äta och sitta.
 
Tomten släpps in med ett HO HO HO,
-kan det här några snälla barn bo?
 
-Jag är snäll, och jag, och jag, och jag!
tänk vad snälla barnen vore med jul var dag.
 
Tomten visas till granen in,
där sätter han sig med säcken sin.
 
Eller säck och säck, det är en påse från Ica,
-Ja jag tog fel, de var så lika.
 
Misstankar finns att Tomten är dragen,
och ser vi inte lite fläckar på magen.
 
Och vad gör det när barnen är nöjda,
att tomtens glasögon är lite böjda.
 
Paket, det har han med sig åt alla,
pussel, slipsar och åt pappa lite valla.
 
Långt efter att Tomten har gått,
tittar vi och leker med allt vi fått.
 
Sen är det dags för mys och snask,
vi skickar runt en aladdinask.
 
Trillingnöten den första tar,
körsbärspralinen blir sist kvar.
 
Vi myser, pratar och har kul,
nu ser jag fram emot en riktigt God Jul!
 
 
 
#1 - - Maria NS:

Men kära Karolina
Nu fick du mig att flina

Rimmen om jul
Tokroligt o kul

👍 God jul! 🎅🏻🎄✨




Svar: Tack Maria N Sandberg,
Nu fick mina kinder röd färg,
Snart kommer jag och hälsar på
Hoppas du är hemma då.

😄❤️
Karolina