Besök av skräptanten

Ett projekt som jag tagit på mig är att städa strandlinjen från skräp. Vi såg redan innan vi köpte gården att det fanns en hel del skrot liggandes nere vid sjön. Gamla plåtburkar, plastpåsar och smått och gott. Så fort vi fick tillträde till gården tog jag med mig mina två äldsta för att plocka upp skräpet.
 
 
Efter fem timmar (barnen gav upp och blev hemskjutsade efter en timme) hade jag rensat strandlinjen som ligger rakt nedanför längan och fått ihop denna hög.
 
 
Nöjd och lättad att fått bort det mesta skräp återvände jag en annan dag för att plocka lite mer skräp nedanför en av ängarna vid sjön där jag sett att det stack upp lite skrot under riset.
 
 
Döm om min förvåning när jag började lyfta undan lite ris och förstod att här var själva soptippens kärna!! Jag har nu förstått att man förr i tiden gjorde sina egna soptippar där allt for ner och på Domarudden har vi vår egna! Såklart vill vi inte ha kvar den så jag har i dagar plockat, och plockat och plockat. Problemet är att ser man någon liten metallbit som sticker upp ur jorden  kan man få upp en hel cykel tillslut! Så många år som det dumpats skräp här ligger det långt ner i marken. Löv, vass och  ris har genom åren förmultnats och lagt sig i flera lager över. Man gräver och gräver och kommer aldrig till ngt slut så just nu har jag gett upp. Får se om vi tar hjälp av en grävmaskin och lyfter upp skiten.
 
 
 
Allt detta har jag handplockat nere vid sjön! Har hittat det mesta...7 cyklar, en frysbox, stötfångare, massa skor, taggtråd, leksaksbilar, seldon till hästar/kor, sparkar, kräftburar, bilsäten, mängder med glasflaskor och konserver. Då ska tilläggas att mer än hälften är kvar.  Skojigt va!? ;)
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Moster S:

Duktigt jobbat, Karolina! Det som du samlat ihop är i alla fall borta.