Rätt traditioner.

Jag tycker det är så roligt med folk som orkar klaga på när andra tar fram sina julsaker. Varje år läser jag om någon (inte alltid) sur gubbe som är upprörd över att grannarna ställt fram sina adventljusstakar redan en vecka före första advent eller hur butikerna julskyltar redan i oktober. So what?
I min familj höll vi hårt i traditionerna och tog enbart fram adventljusstakarna till första advent för att sedan vänta till dagen innan julafton med att ta in och klä granen. Tomtarna tror jag inte heller åkte fram förrän nära julafton.
 
Sedan jag fått min egna lilla familj har traditionerna ändrats lite. Ljusstakarna åker fortfarande fram till första advent medans tomtarna får komma fram i mitten av december. Granen brukar komma in en vecka innan jul och åker ut på 20:e knut.
Att vänta lite med tomtar och julbockar tycker jag om då det händer lite under hela december. Man bygger liksom på julstämningen mer och mer under månadens gång. Och det här med granen...den är ju faktiskt som mysigast innan jul, så varför vänta till dagen innan? Nej, i år tänkte jag till och med ta in den nu i helgen men så kom ju snön och ställde till det. Blir svårare att hitta den perfekta granen då. ;)
 
Jag har mina traditioner och seder...men jag skiter fullständigt i hur andra gör.
 
 
 
 
#1 - - JUNITJEJ:

Vilka fina tomtar!